Viime viikkoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti siitä, mistä julkisen hankinnan, erityisesti palveluhankinnan, laatu koostuu. On jopa väitetty, että hankinnassa jossa ei vertailla laatua, ei huomioida laatua lainkaan. Näin ei kuitenkaan ole, sillä laatutekijät voidaan huomioida julkisissa hankinnoissa monin eri tavoin. Tutkikaamme asiaa tarkemmin.
Pekkala ja kumppanit (2017) esittävät teoksessaan Hankintojen kilpailuttaminen neliportaisen laatuportaikon, joka kuvaa erinomaisesti sitä, miten laatua voidaan julkisissa hankinnoissa edellyttää. Ensimmäiselle portaalle kuuluvat tarjoajaa koskevat soveltuvuusehdot, toiselle hankinnan kohteen vähimmäisvaatimukset, kolmannelle hankinnan laadulliset vertailuperusteet ja neljännelle laatua koskevat sopimusehdot. Nämä neljä porrasta yhdessä muodostavat julkisten hankintojen laatukokonaisuuden. Kolmanteen portaaseen liittyy kuitenkin kompastusvaara.
Pekkala ja kumppanit toteavat: ”Vertailuperusteiden ei aina voida olettaa takaavan laatua, sillä käytännössä pelkkien laadullisten vertailuperusteiden käyttämisessä voi jopa käydä niin, että tulos on epätoivottu: laadulliset vertailuperusteet voivat jäädä kokonaan täyttymättä, jos tarjoaja tarjoaa vain tarpeeksi alhaista hintaa ja voittaa sillä kokonaistaloudellisen vertailun. Siksi pakollisten vertailuperusteiden käyttäminen ei aina välttämättä takaa laadukasta lopputulosta.” Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Vertailussa vertaillaan hintaa ja laatua yleensä tietyin painoarvoin. Käytännössä yksittäinen hankinnan, esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluhankinnan, vertailuperuste voisi olla vaikkapa henkilöstömitoitus. Tällöin hankintayksikkö voisi määritellä, että eniten laatupisteitä saisi taho, joka lupaisi korkeimman henkilöstömitoituksen. Lisäksi perusteiksi voitaisiin valita muita mitattavissa olevia, usein numeerisia, suureita, kuten ulkoilukertojen lukumäärä. Tällöinkin eniten laatupisteitä voisi saada tarjoaja, joka tarjoaisi eniten ulkoilukertoja. Näin jatkettaisiin, kunnes kaikki sopimuksella esitetyt vaatimukset olisi muotoiltu vertailtaviksi tekijöiksi. Vertailuvaiheessa näiden laatutekijöiden kautta muodostuvat piste-erot ovat kuitenkin käytännössä usein hyvin pieniä. Sen sijaan suurimmat erot ja näin ollen tarjouskilpailun ratkaisu perustuvat tarjoajien tarjoamaan hintaan. Asettamalla yksittäisiä ja tiivistettyjä laatukriteereitä laajan palvelukuvauksen sijaan ei siis välttämättä saavuteta tosiasiallista laatua. Oikeuskirjallisuudessa onkin todettu, että korkea laatutaso voidaan taata käyttämällä yhdistelmää soveltuvuusehdoista, hankinnan vähimmäislaadusta ja sopimusehdoista –siis edellä esitetyistä laatuportaista yksi, kaksi ja neljä. On täysin mahdollista, että astumalla portaan kolme yli saavutetaan käytännössä laadukkaampi kokonaisuus, kuin käyttämällä kaikkia laadun osatekijöitä.
Palvelukuvauksen tarkoituksena on kuvata tilaajan tarjoajilta edellyttämää laatutasoa. Tarjouskilpailussa tarjoaja antaa siis hinnan palvelulle, joka täyttää tilaajan sille asettamat laatuvaatimukset. Palvelukuvauksessa voidaan huomioida vertailuperusteita laajemmin lukuisia laadullisia osatekijöitä, joista loppujen lopuksi asiakaskokemus muodostuu. Kuten huomata saattaa, laadun muotoilu edellä kuvatusti yksittäisiksi mitattaviksi vertailuperusteiksi sopimuksen mukaisessa laajuudessa voisi muodostua haasteelliseksi. Mitä todennäköisimmin kaikkia sopimukselle kirjattuja seikkoja ei kyettäisi edes muotoilemaan mitattavaksi suureeksi. Kuinka taivuttaisit vertailuperusteeksi esimerkiksi palvelukuvauksessa kuvatun seikan: ”palveluntuottajan tehtävänä on huolehtia asukkaiden itsemääräämisoikeuden toteutumisesta ja kunnioittamisesta, oikeudenmukaisuudesta ja hyvästä kohtelusta sekä yksilöllisyyden ja turvallisuuden takaamisesta”?
Palvelukuvaus on osapuolia sitova sopimus, johon tarjoaja on sitoutunut tarjousta jättäessään. Käytännössä onnistunut ja laadukas asiakaskokemus sen sijaan edellyttää myös valvontaa ja osapuolten sitoutumista sovittuihin yhteisiin päämääriin.
Kaikki tarvitsemasi hankinta- ja henkilöliikennepalvelut löydät samasta paikasta. Keskity siihen, mikä on tärkeää.
SANSIA OY
Puutarhakatu 6, 70300 Kuopio
017 218 900
info@sansia.fi