Palveluliikenne PALI
Sansia toteuttaa palveluliikennettä Leppävirralla.
Kuopion kaupungin ja Siilinjärven kunnan palveluliikenteiden tilaus- ja välitystoiminta siirtyy Sansialta yksityisille palveluntuottajille kesä-heinäkuun 2025 vaihteessa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että PALI-kyytien tilausten vastaanottaminen päättyy Sansialla Kuopion osalta 27.6. ja Siilinjärven osalta 30.6. Jatkamme edelleen Kuopion kaupungin asiointiliikenteiden sekä Leppävirran kunnan PALI-kuljetusten tilausten vastaanottamista toistaiseksi.
Tilausohjeet löytyvät Vilkun ja Siilinjärven kunnan nettisivuilta.
Lue lisää Kuopion kaupunkialueen palveluliienteen muutoksista oheisesta linkistä (avautuu uuteen ikkunaan).
Matkojenyhdistelykeskuksen kautta tilattiin PALI-kyytejä vuodesta 1998 lähtien - kiitämme kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme lähes 30 vuoden ajalta!
Mikä on PALI?
Palveluliikenne on perinteisen linja-autoliikenteen ja taksiliikenteen välimuoto. Palveluliikenne on kutsujoukkoliikennettä sekä osa kaikille avointa joukkoliikennettä. Tunnusomaista PALI-liikenteelle on ovelta ovelle -palvelu. Autojen liikennöintialueilla asiakkaat viedään niin lähelle heidän haluamiansa asiointipaikkoja tai kotiovea kuin se on mahdollista. Lähtökohtana PALIlla matkustamisessa on, että matkustajan on kyettävä omatoimisesti saapumaan sovittuun noutopaikkaan. PALIssa on erityisesti otettu huomioon iäkkäämpien ja toimintaesteisten henkilöiden esteettömyys. PALI-autot ovat pieniä matalalattialinja-autoja, joihin pääsee myös pyörätuolilla. Tarvittaessa kuljettajat avustavat asiakkaita kyytiin nousemisessa ja poistumisessa.
Miten tilaan PALI-kuljetuksen?
Kuka tahansa voi tilata PALI-matkan. Matka tilataan soittamalla Sansian PALI-tilauskeskukseen numeroon 017 183 180. Puhelu maksaa normaalin puhelumaksun. Tilaamalla PALI-kyydin etukäteen matkojenyhdistelykeskuksesta varmistat, että mahdut kyytiin. PALI palvelee ovelta ovelle, jos se onnistuu aikataulullisesti ja on liikenteellisesti mahdollista.
Matkojenyhdistelykeskus on avoinna arkisin klo 7–17. Paras aika soittaa on klo 10 –14. Tilaus kannattaa tehdä etukäteen, vaikkapa jo muutama päivä ennen matkaa, mutta vielä muutama tunti ennen auton lähtöäkin ehtii. Paluumatka kannattaa tilata samalla kertaa. Matkojenvälittäjä katsoo sopivan kuljetuksen ja onko autossa tilaa. Samalla kertaa voi tilata matkoja useammallekin päivälle.
Matkaa tilatessa on ilmoitettava nimi, lähtöpaikan osoite, matkan päätepiste, ajankohta sekä liikkumisen apuvälineet (pyörätuoli, rollaattori, avustaja, opas- tai avustajakoira).
Opas- tai avustajakoira on tervetullut PALI-kyytiin, kun sillä on varusteissaan asiasta kertova merkki. Sen sijaan lemmikkieläimet eivät pääse PALI-autoihin. Myöskään polkupyörän kuljettaminen PALI-autossa ei ole mahdollista.
Linkki Leppävirran palveluliikennesivulle
Leppävirran PALI-palveluliikenne
Kuopion seudun asiointiliikenne
Asiointiliikennettä ajetaan Maaningalla, Vehmersalmella ja Juankoskella sekä kesäaikaan myös Nilsiän maaseudulla ja Karttulassa. Asiointiliikenteen reittejä ajetaan vain tilauksesta.
Asiointiliikenteen aikataulut ja tilausohjeet
TERVETULOA PALVELEVAAN KYYTIIN!