Julkinen hankinta on lähes aina mutkikas juttu. Jotta päästään kaikkien osapuolten kannalta onnistuneisiin ratkaisuihin, tarvitaan kykyä kokonaisuuksien hallintaan, huolellista suunnittelua ja aitoa asiantuntemusta.
Viime päivinä julkisessa keskustelussa esiin nousseet haasteet vanhusten asumispalvelujen toteutumisessa on huomioitu tarkasti myös meillä Sansiassa, koska ikääntyvien asumispalvelujen tuottaminen on asiakkaittemme tärkeä yhteiskunnallinen tehtävä. Kun puhutaan palveluista, nousee esiin laatu. Miten laatua sitten arvioidaan? Kuinka voidaan määrittää, missä kohtaa tulee vastaan se piste, jossa laatua on riittävästi?
Julkisten hankintojen osalta laatuun ja sen arviointiin liittyvät haasteet on ratkaistu niin, että laatuvaatimukset on otettu mukaan kilpailutuksessa jo alkuvaiheessa. Koska laadun arvioiminen on usein arvioijan omiin, henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuvaa, on laatu pisteyttämisen sijaan usein kytketty mukaan niihin kriteereihin, joiden edellytetään toteutuvan kaikilla tarjoajilla. Näin yksittäinen tarjoaja pääsee mukaan kilpailuun vasta sitten, kun laatuvaatimukset täyttyvät. Sen jälkeen valinta onkin helppo sitoa hintaan: kun kaikki tarjoajat sitoutuvat asiakkaan edellyttämään laatuun, edullisimmat tulevat valituiksi.
Mitkä ovat sitten ne kriteerit, joilla esimerkiksi vanhusten asumispalvelujen laatua arvioidaan? Kunta määrittelee aina haluamansa palvelut, yhteistyössä Sansian asiantuntijoiden kanssa. Julkisissa hankinnoissa kuntalaisten tasaveroinen kohtelu on tärkeää, joten hankittavan palvelun määrittelyissä on huolehdittava siitä, että palvelun tuottajan sijaan kunta itse määrittää loppuasiakkaan saaman palvelun laadun.
Yleisesti käytettyjä laatukriteerejä ovat muun muassa henkilöstön mitoitukseen ja osaamiseen, asumisen ja hoidon laatuun, turvallisuuteen, asukkaan edunvalvontaan ja omaisten kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyvät asiat. Nämä kaikki osa-alueet sisältävät useita alakohtia, joissa laadun toteutuminen määritellään hyvin tarkasti.
Tarjouskilpailuun osallistuvien tarjoajien on siis tullut täyttää kaikki oheisesta tiedostosta löytyvät kriteerit, ja vasta sen jälkeen tarjoaja on päässyt mukaan varsinaiseen kisaan. Hankintapäätöksen jälkeen laadun määrittelykriteerit sisältävästä asiakirjasta syntyy sopimus, joka sitoo toimittajaa. Oheisen palvelukuvauksen mukaisiin palveluihin ovat siis kaikki Siilinjärven kunnan ikääntyneiden palveluasumisen asiakkaat oikeutettuja.
Asiakkaan tehtävänä on valvoa sopimusten toteutumista käytännössä ja ilmoittaa mahdollisista ongelmista meille Sansiaan.
Kaikki tarvitsemasi hankinta- ja henkilöliikennepalvelut löydät samasta paikasta. Keskity siihen, mikä on tärkeää.
SANSIA OY
Puutarhakatu 6, 70300 Kuopio
017 218 900
info@sansia.fi